Przebudowa Nabrzeża Oliwskiego w Gdańsku. Rozmowa z Adamem Pankau.

Niniejszym materiałem rozpoczynamy cykl relacji ze spotkań z klientami TPI pracującymi z urządzeniami w ich „środowisku naturalnym”, czyli na budowach, polach, w trakcie wykonywania nalotów. Pierwsze spotkanie miało miejsce w Gdańsku, przy ujściu Martwej Wisły do Zatoki Gdańskiej, mając w tle znane wszystkim Westerplatte.

Początkowym pretekstem do odwiedzenia biura w  Gdańsku było planowanie wystroju nowej siedziby TPI przy ulicy Hebanowskiego 72E. W trakcie przygotowań szybko okazało się, że będziemy mieli możliwość spotkania i rozmowy z Panem Adamem Pankau, którego firma PANPARK Usługi Geodezyjno Projektowe mgr inż. Adam Pankau od wielu lat jest klientem i partnerem firmy TPI. Dodatkową atrakcją był fakt, że mieliśmy zobaczyć się na terenie budowy i podejrzeć jak wyglądają prace geodezyjne przy przebudowie Nabrzeża Oliwskiego w bezpośrednim sąsiedztwie Westerplatte. Tym chętniej ruszyliśmy zatem w stronę Gdańska.

Z Panem Adamem i jego pracownikami Adrianną i Mateuszem spotkaliśmy się przy Kapitanacie Portu Gdańsk. Mieliśmy możliwość sprawdzenia jak sprawują się urządzenia w ekstremalnych, jak na na Polskę, warunkach. Był to początek lutego i temperatura oscylowała wokół -15 stopni Celsjusza. Do tego wiał mroźny wiatr od Zatoki. Widać było, że ludzie Pana Adama przyzwyczajeni są do takich warunków i nie robiło to na nich najmniejszego wrażenia. Pomiary były przeprowadzone szybko i sprawnie. Mogliśmy więc chwilę porozmawiać o inwestycji oraz historii firmy PANPARK – rodzinną firmą geodezyjną, specjalizująca się w pracach hydrotechnicznych. W obecnym kształcie działa od 2008 roku. Jednak wcześniej przez wiele lat była prowadzona przez Pana Lecha Rurarza – teścia Pana Adama, który w regionie jest specjalistą w swojej dziedzinie.

    

– Znajdujemy się na nabrzeżu, tuż przed Kapitanatem Portu. Widać prace remontowe i trwającą przebudowę. Czy możemy dowiedzieć się nieco więcej o charakterze prac tutaj wykonywanych?

Inwestorem jest Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku, a głównym wykonawcą firma STRABAG z siedzibą w Gdańsku. My natomiast zostaliśmy podwykonawcą odpowiedzialnym za obsługę geodezyjną tej inwestycji.

Inwestycja pod nazwą Rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego jest częścią projektu modernizacji toru wodnego, rozbudowy nabrzeży oraz poprawy warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. Aktualnie część nabrzeży np. Nabrzeże Mew, Wiślane, Obrońców Poczty Polskiej została ukończona a część jak Nabrzeże Oliwskie jest w trakcie realizacji.

 

 

– Na czym polegają prace w tym miejscu?

Całe Nabrzeże Oliwskie, od Zakrętu Pięciu Gwizdków do Nabrzeża Ziółkowskiego włącznie będzie rozbudowane. Prace będą poległy na wykonaniu nowego oczepu betonowego, nowego układu kolejowego i drogowego oraz nowych szyn suwnicowych o długości około 1200 m. W skrócie  cała linia nabrzeża, wraz z terenami przyległymi zostanie rozebrana i wykonana od nowa. Utrudnieniem przy całej inwestycji jest prowadzenie prac przy czynnym nabrzeżu przy którym trwają przeładunki statków. Po przebudowie Nabrzeże Oliwskie będzie bardziej funkcjonalne, co przełoży się również na możliwość obsługi większej liczby typów statków. Modernizacja i przebudowa nabrzeża zwiększy również przepustowość oraz poziom bezpieczeństwa dla manewrujących i cumujących jednostek.

– Jakie prace typowo geodezyjne wykonywaliście w tym miejscu?

Prace rozpoczęliśmy standardowo od wykonania pomiaru zerowego, który porównaliśmy do mapy do celów projektowych na której projektanci zaprojektowali Nabrzeże. Do pomiaru zerowego wykorzystaliśmy zestaw GPS Topcon Hiper VR z kontrolerem FC-5000 i tachimetr GT503 oraz kontrolnie wykonaliśmy nalot  Phantomem 4 RTK. Następnie po pracach rozbiórkowych, przy których było sporo pomiarów kubaturowych przystąpiliśmy do wyznaczenia w terenie  około 2000   pali wierconych CFA o różnej średnicy na których wykonane zostały kolejne warstwy inwestycji.  Prace prowadzone na nabrzeżu szczególnie te podczas wykonywania szyn suwnicowych i kolejowych wymagały dużej precyzji z uwagi na przyjęte w projekcie dokładności.

– Wiemy, że wykorzystujecie również drona do prac geodezyjnych. Czy przy tej inwestycji również był używany?

Firma posiada dwa drony, jednym z nich jest DJI Phantom P4 RTK który ma wbudowany moduł GNSS RTK, który pozwala pozyskać poprawki ze stacji referencyjnych,  umożliwia nam bezpośrednie uzyskiwanie współrzędnych i zwiększenie dokładności nalotów. W naszym przypadku P4 korzysta z sieci stacji referencyjnych TPI. Dodatkowo wykorzystujemy go do nalotów podczas  prac kubaturowych na terenie inwestycji. Drony wykorzystujemy w wielu aspektach naszej codziennej pracy geodezyjnej, poczynając od standardowych map do celów projektowych, poprzez prace typowo inżynierskie jak pionowanie kominów, inwentaryzacje obiektów mostowych, a kończąc na geodezyjnej obsłudze inwestycji.

 

– Dziękujemy za poświęcony czas i rozmowę!

Po spotkaniu nie omieszkaliśmy jeszcze chwilę pospacerować po plaży skutej lodem i wróciliśmy do biura, a następnie do Warszawy.

                   

Tomasz Wołek

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany Obowiązkowe pola są oznaczone *